
- Счетоводни отчети
Към комплекта от счетоводни отчети на всяка компания се включват Отчет за финансовото състояние, Отчет за дохода, Отчет за паричните потоци и Отчет за промените в собствения капитал. Основните елементи в първите два отчета са:
Корпоративни Активи – представляват това, което компанията притежава. Те биват краткосрочни активи - стоки на склад, вземания от клиенти, парични средства и други – които са високо ценени от всички. Дългосрочните активи – земи, сгради, оборудване и други – също са ценени по принцип, но често повдигат въпроса (главно от финансовия мениджър) „Защо трябва да притежаваме такива?”. И тъй като ФМ са хората, които в най-голяма степен се индентифицират с този тип активи, на тях им отнема най-много време да отговарят на тези въпроси.
Корпоративни Пасиви - представляват това, което компанията дължи. На първо място тук се включва собствения (акционерния) капитал на компанията – стойността на акциите на компанията, неразпределената от минали години печалба плюс други резерви. Освен задълженията към акционерите под формата на собствен капитал, компаниите имат и други пасиви, които са текущи (краткосрочни) – основно плащания към доставчици, краткосрочни заеми или други – като те се управляват основно от финансовия мениджър, както и нетекущи (дългосрочни) – дългосрочни (ипотечни) заеми и дългосрочни лизингови взаимоотношения – при които най-често е въвлечен ФМ.
Корпоративни Разходи – това, което компанията плаща. Разходите биват преки (директни) и непреки. Директните разходи (пряко свързани с производството на дадени стоки или услуги) са разходи за материали, труд и други. Никой не обича да плаща тези разходи, но, за съжаление, те са неизбежни. От друга страна, непреките разходи във всяка съвременна компания (всички административни разходи, непряко свързани с производството на стоката или услугата) са най-големия проблем за финансовия мениджър. И тъй като, една голяма част от тези непреки разходи се падат на ФМ в дадената компания, то наистина е задължително ФМ да знае много добре естеството на разходите си за да може да отнесе колкото е възможно по-голяма част от тях към директното производство на стоките или услугите, отколкото той да бъде разглеждан вътре в компанията като носител на голяма част от индиректните разходи. Като част от индиректните разходи се разглеждат и финансовите разходи на компанията, като отговорност за тяхното управление има финансовия директор.
Корпоративни Приходи – това, което компанията получава. Основните приходи за компанията са приходите от продажба на стоките или услугите. Освен тях, но в значително по-малък обем – финансови и други приходи. Щеше да бъде много добре, ако ФМ са основните играчи в процеса на получаването на приходи. За съжаление, това не е така - те са основно разходен център, а в редките случаите, когато носят приходи, е на база случайност, а не последователност.
Като обобщение Отчета за финансовото състояние представлява съвкупността от вземанията (активите) и задълженията (пасивите + капитала) на компанията, като във всеки един момент сумата на активите трябва да е равна на сумата на пасивите плюс сумата на собствения капитал – т.нар. основно счетоводно уравнение Актива = Пасива + Капитала. От друга страна Отчета за дохода можем да го изразим по следната последователност:
Приходи от продажби
-
Разходи за продажбите (директни разходи)
=
Брутна печалба
-
Административни и Финансови разходи (индиректни)
=
Нетна печалба (печалба преди данъци)
-
Данъци
=
Печалба след данъци
- Остойностяване на активите
В Отчета за финансовото състояние дълготрайните активи, обичайно се остойностяват по стойността на разхода, направен за тях, минус амортизацията. Това е т. нар. принцип на остойностяване (осчетоводяване) на база историческа цена. В зависимост от това как актива е придобит той може да бъде остойностен по цена на придобиване (когато е закупен) или по себестойност, включваща преките и част от непреките разходи (когато е произведен в компанията за вътрешно ползване). Но докато този принцип е напълно обоснован и приложим от счетоводна гледна точка, тъй като с абсолютна сигурност може да се докаже с документи каква е била реалната цена, платена за този актив, при оценка с цел текущата стойност на даден актив се прилага принципа за текущата пазарна цена. При този подход може да се определи текущата стойност на даден актив с цел неговата продажба или замяната му с нов. Принципа на текущата пазарна стойност се използва и при счетоводна преоценка на даден актив, като разликата между неговата текуща пазарна цена и текущата му счетоводна стойност се отнася като разход (ако текущата пазарна цена е по-ниска от текущата счетоводна стойнст) или приход (в обратния случай) в Отчета за дохода. Освен тези два подхода за оценка на актив има и трети, а именно оценка на база очаквани приходи – каква норма на възвръщаемост ще донесе този актив, ако компанията инвестира в него.
Какъв подход ФМ трябва да използва когато остойностява даден актив зависи от всеки конкретен случай. Обичайно обаче, ФМ не е този, който определя кой метод да се използва за изчисляване на стойността на активите. Това се прави в компанията генерално, след което задачата на ФМ е да събере и използва нужната информация за правилното остойностяване на конкретния актив.
- Амортизация
Амортизацията на дълготрайните активи (без земята, която не се амортизира) има тясна връзка с тяхното остойностяване и счетоводно отчитане. Всеки актив, който (1) се очаква да бъде използван повече от една година в присъщата дейност на компанията или за административни цели и (2) има краен полезен икономически живот трябва да бъде амортизиран. Амортизацията представлява процес на систематично пренасяне на стойността на дълготрайните материални и нематериални активи в себестойността на готовия продукт, т.е. намаляване цената на определен актив поради износване или изхабяване. Амортизират се дълготрайните активи, вкл. нематериалните такива. Амортизационният разход за счетоводния период се приспада от нетната печалба (или увеличава нетната загуба) за този период. В отчета за финансовото състояние амортизационния разход също намира място под формата на нова статия, наречена „Акумулирани амортизационни разходи”. Наред с историческата цена на актива, която може да се види в отчета, тази нова статия показва колко от полезния икономически живот на актива, от гледна точка на разхода, е използван до момента. Счетоводната стойност на даден актив представлява разликата между историческата му цена и натрупаната към дадения момент амортизация.
Освен въздействие върху счетоводните отчети (т. нар. счетоводно влияние) амортизационните разходи оказват влияние и върху данъчните задължения на фирмите. В зависимост от специфичното данъчно законодателство и различните методи за начисляване на амортизацията (линеен или ускорени) амортизационните отчисления могат да имат различно влияние върху финансовия резултат на компанията за счетоводния период, което пряко ще се отрази върху размера на данъчното задължение на тази компания. Методите за изчисляване на амортизационните разходи са:
o Линейния метод - амортизацията се разпределя пропорционално през периода на предполагаемия срок на използване на актива.
- При нелинейните методи размерът на амортизацията е различен в рамките на периода. Те обикновенно са намаляващи нелинейни методи на амортизация (ускорена амортизация), при които във всеки следващ период в рамките на предполагаемия срок на годност на амортизируемите активи размерът на амортизацията е по-малък от предходния период. Такива методи са:
- метод на намаляващия се остатък
- метод на намаляващата се сума на числата
Методите на амортизация и въобще цялостната амортизационна политика на компанията може и има съществено влияние върху дейността на фасилити мениджърите. Тъй като портфейла, който те управляват, в голямата си част се състои именно от дълготрайни активи, амортизационните разходи по тези активи представляват една голяма част от разходния бюджет на дирекцията, която те управляват. Това рефлектира върху съществено увеличаване на разходната част от бюджета на фасилити мениджър, който има голяма активна капиталова програма. Освен в случаите, когато тези разходи са бюджетирани, тези разходи могат чувствително да намалят достъпа му до оперативни средства за осъществяване на допълнителни дейности или проекти.
- Капитализация срещу разходи
Капиталовите разходи или капитализация на фиксираните активи представлява процеса на завеждане на дадения актив в Отчета за финансовото състояние и се осъществява в момента, когато дадения актив започва да генерира приходи, след което той може да бъде капитализиран и съответно амортизиран. Капиталовите разходи се отнасят до активи, които имат полезен живот повече от 1 година и се отчитат в счетоводните отчети по цена на придобиване. Кои активи да се капитализират зависи от данъчните закони и вътрешната фирмена политика. Т. нар. данъчен инжинеринг се занимава с въпросите относно оптималните срокове за амортизиране на даден актив и възможността за прилагане на ускорена амортизационна политика. От друга страна всички компании правят годишна преоценка на позицията си относно какъв ресурс, собствен или заемен, искат и могат да използват във връзка с капиталовите си разходи. Поради обичайния недостиг на ресурс за капиталови цели, за всеки един проект съществува вътрешна конкуренция между различните звена и мениджърите им, като този мениджър, който защити финансово най-добре своя проект може да разчита на усвояване на необходимите ресурси.
Всеки фасилити мениджър е запознат с оперативния си бюджет, разходите по който директно засягат Отчета за дохода. В допълнение повечето фасилити мениджъри или имат годишен бюджет на капиталовите разходи или управляват еднократни капиталови проекти. Във фасилити дирекцията капиталовите разходи обичайно включват разходите при конструиране, придобиване, замяна или модернизация на даден актив. Фасилити мениджърите трябва да разбират, че не всички капиталови проекти са равнопоставени от гледна точка на данъчното третиране. При някой проекти е желателно и възможно прилагането на ускорената амортизация, като те ще бъдат по-предпочитани от финансовия директор. По отношение на остойностяването, осчетоводяването, амортизацията и капитализацията на активите фасилити мениджърите трябва да разберат, че правилата се определят от финансовия директор, а Фасилити мениджъра само ги следва и изпълнява.
- Видове лизинг и решения от типа „лизинг срещу покупка”
Компаниите (както и физ. лица) могат да придобиват активи както на лизинг, така и чрез директна покупка. Международните счетоводни стандарти дават следните определения за видовете лизинг:
Лизинг е двустранен договор, при който лизингодателя прехвърля към лизингополучателя, срещу определена наемна сума, правото за използване на актива за определен период от време.
Финансов лизинг е този, при който се прехвърлят всички рискове и ползи, свързани със собствеността на актива.
Оперативен лизинг – този, различен от финансовия лизинг.
Казано по друг начин при оперативния лизинг актива остава да се води в счетоводните отчети на лизингодателя, като лизингополучателя има правото да използва този актив срещу периодични наемни плащания, които се отразяват в Отчета за дохода като приход за лизингодателя и разход за лизингополучателя. При финансовия лизинг (1) активът се води в счетоводните отчети на лизингополучателя по по-ниската цена от справедливата стойност или сегашната стойност на бъдещите лизингови премии, (2) този актив може да бъде амортизиран от лизингополучателя, което ще намали облагаемата му печалба и (3) задължението на лизингополучателя към лизингодателя във връзка с периодичните плащания намират отражение в Отчета за финансовото състояние като краткосрочни и дългосрочни задължения. Следователно финансовият лизинг е почти идентичен на покупката на актива при условията на разсрочено плащане и със съответното оскъпяване.
Решенията „лизинг срещу покупка” са нищо друго освен финансови решения. И при двата случая актива ще се използва от компанията, но как трябва това да стане? Дали компанията трябва да плаща наемна такса за използването му или трябва да го закупи? И двете ситуации имат своите предимства:
Предимства при покупката на актив – компанията може да се възполва от данъчния ефект на амортизационните отчисления, от евентуално повишаване в стойността на актива (в случай, че реши да го продаде), както и че съответния актив има някаква остатъчна стойност в края на полезния му икономически живот.
Предимства при лизинг на актив (основно при оперативен) – лизинговите плащания намаляват облагаемата печалба, няма първоначална инвестиция (разход на средства), текущата поддръжка на актива се поема от лизингодателя за периода на договора, няма риск при унищожаване или друга повреда на актива.
За да може да се вземе правилното решение, лизинг или покупка, трябва да се сравнят нетните настоящи стойностти на паричните потоци при двата варианта. Тази опция, която предлага по-ниска нетна настояща стойност, е предпочитаното решение от финансова гледна точка
Няма коментари:
Публикуване на коментар